Saturday, August 21, 2010

Tugu Negara






Felix De Weldon
Pencipta Tugu Negara


Walau bagaimanapun, adakah anda tahu, siapakah yang mencipta tugu gangsa tersebut? mungkin ramai yang tidak tahu kan..so saya nak cerita serba sedikit tentang Tugu Negara ni..

1. 
   Di dunia ini hanya ada 2 sahaja tugu yang seperti Tugu Negara ini. Satu di Amerika Syarikat- Tugu Peringatan Perang Iwojima, dan Tugu Negara di Malaysia.
2. 
    Kedua-dua tugu ni diciptakan oleh orang yang sama iaitu Felix De Weldon, rakyat Itali.
3. 
    Ilham untuk mencipta Tugu Negara ini datangnya daripada YM Tunku Abd.Rahman Putra Al-Hjj, Perdana Menteri Malaysia, yang pada masa itu mengadakan lawatan ke Amerika Syarikat dalam tahun 1961. Pada masa itu juga YM Tunku diberi penghormatan untuk meletakkan kalungan bunga di Tugu Peringatan Perang Iwojima.
4.
     Bila YM Tunku pulang ke Malaysia, beliau selaku PM telah mengarahkan satu plan untuk membina tugu yang serupa dengan Tugu Peringatan Iwojima di Amerika Syarikat.
5. 
     Pihak Kementerian Luar telah menghubungi Felix De Weldon bagi menyampaikan hasrat membina Tugu Negara ini, dan Felix De Weldon telah bersetuju.
6.
    Kos untuk membina Tugu Negara ini adalah RM 1.3 juta. Duit yang sebanyak itu sebahagiannya disumbangkan oleh orang ramai dan selebihnya ditanggung oleh Kerajaan Persekutuan.
7. 
     Jangka masa untuk membina Tugu Negara ini ialah selama 3 tahun ( 1961-1963 ).
8.  
    Terdapat 5 patung gangsa diukir masing-masingnya setinggi 10 kaki. Setiap satu patung ini berdiri di atas tubuh musuh-musuh yang telah mati yang digambarkan sebagai askar-askar Jepun dan pengganas Komunis.
9.
     Pada pertengahan tahun 1963, Tugu yang dinamakan sebagai Tugu Negara ini siap dan diletakan di Jalan Parlimen.

No comments:

Post a Comment